Näckens Bäckar Små
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Näckens Bäckar Små

För dig som inte kan hålla fingrarna borta från det okända, det mörka och det mystiska i Norrland. Välkommen till skymningslandet Näckens Bäckar Små. Dela din story!
 
HemKalenderLatest imagesVanliga frågorSökMedlemslistaAnvändargrupperBli medlemLogga in

 

 Ljus i ögonvrån i skogen

Gå ner 
+3
VittraVittnen
LordOfFlies99
HemsöktSince07
7 posters
FörfattareMeddelande
HemsöktSince07




Antal inlägg : 15
Registreringsdatum : 24-07-30

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptytis jul 30, 2024 8:46 pm

Morsan drog med mej ut för att plocka bär i lördags & blev typ aldrig nöjd så det hann börja bli lite mörkt. På vägen mot bilen svär jag att jag flera gånger såg nåt ljus i ögonvrån som alltid försvann när jag vände mig mot det! Morsan säger att hon inte tror mej men jag vet att hon åxå såg det en gång iaf för hon vände sig för att se vad det var.

Vad var det för ljus vi mötte i skogen? Question

eternalflame_86 likes this post

Till överst på sidan Gå ner
LordOfFlies99




Antal inlägg : 13
Registreringsdatum : 24-08-02

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptyfre aug 02, 2024 10:02 pm

Min gammalfarmor brukade prata om lyktgubben, kanske var han som gick där?? Om du ser det igen, följ inte efter, fick jag lära mig. Eller så kanske det var gas eller något slags ljusfenomen från himlen om det inte var något övernaturligt. Men vart var ni? Alltså, långt ut i skogen lixom eller vid ett berg eller så? Tänkte det kanske spelar roll o så.

eternalflame_86 likes this post

Till överst på sidan Gå ner
HemsöktSince07




Antal inlägg : 15
Registreringsdatum : 24-07-30

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptyfre aug 02, 2024 11:08 pm

LordOfFlies99 skrev:
Min gammalfarmor brukade prata om lyktgubben, kanske var han som gick där?? Om du ser det igen, följ inte efter, fick jag lära mig. Eller så kanske det var gas eller något slags ljusfenomen från himlen om det inte var något övernaturligt. Men vart var ni? Alltså, långt ut i skogen lixom eller vid ett berg eller så? Tänkte det kanske spelar roll o så.
Vi var ute på en myr aslångt in i skogen och plockade hjortron. Alla jävla myggjävlar! Mad Men aa jag tror min gammelmorfar kan ha berättat om nåt sånt åxå så kanske... scratch

eternalflame_86 likes this post

Till överst på sidan Gå ner
LordOfFlies99




Antal inlägg : 13
Registreringsdatum : 24-08-02

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptylör aug 03, 2024 9:27 am

Då skulle jag gissa lyktgubben!
Till överst på sidan Gå ner
VittraVittnen

VittraVittnen


Antal inlägg : 5
Registreringsdatum : 24-09-06
Ort : I skogen

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptyfre sep 06, 2024 12:24 pm

Det här låter lite som att ni träffade på samma väsen som jag! Jag fick tyvärr aldrig se vem det var när jag var ute sist, men det är såååå creepy 😱 den var säkert arg för att ni tog er in i skogen så långt!
Till överst på sidan Gå ner
eternalflame_86




Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 24-09-14

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptylör sep 14, 2024 8:43 pm

Det här händer mig jätteofta när jag är i Skogen! Ibland kan jag tänka att det också kan vara Andar som vill visa vägen eller visa sig vänligt sinnade, upplevede du andra Energier än Ljuset? Ljus är tycker jag en av de grundläggande energierna och kan vara ett positivt tecken för din framtid. Ljus i ögonvrån i skogen 1f31f Ljus i ögonvrån i skogen 1f49a
Till överst på sidan Gå ner
LordOfFlies99




Antal inlägg : 13
Registreringsdatum : 24-08-02

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptysön sep 15, 2024 7:37 pm

Är det verkligen så, att Ljus är ett positivt tecken? Om det är ett irrbloss då, så du går vilse av det för att du tror att det är bra och föjer det? Då är det väl inte ett bra ljus? Cool
Till överst på sidan Gå ner
Ines-i-Ume




Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 24-09-15

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptysön sep 15, 2024 7:41 pm

Har du glasögon? Skulle kunna vara en glasögonreflex.

Annars är lyktgubben ingen dålig gissning. Men det är svårt att säga på så lite info.
Till överst på sidan Gå ner
Conrad d. ä.




Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 24-09-15

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptysön sep 15, 2024 8:13 pm

Jag har aldrig hört talas om lykt gubben. Vem e de? /Conrad
Till överst på sidan Gå ner
Ines-i-Ume




Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 24-09-15

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptysön sep 15, 2024 8:20 pm

Till överst på sidan Gå ner
eternalflame_86




Antal inlägg : 6
Registreringsdatum : 24-09-14

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptysön sep 15, 2024 9:56 pm

LordOfFlies99 skrev:
Är det verkligen så, att Ljus är ett positivt tecken? Om det är ett irrbloss då, så du går vilse av det för att du tror att det är bra och föjer det? Då är det väl inte ett bra ljus? Cool

Ljus är Positivt kanske inte kring Irrbloss men alla andra ljus. Irrbloss brukar i min erfarenhet oftare spela lite svåra och det märks ju faktiskt av tycker jag.

OT: Jag skulle lita på din magkänsla. Har du sett Ljuset på andra ställen sedan du kom hem? Kanske är det bra att besöka platsen igen?
Till överst på sidan Gå ner
HemsöktSince07




Antal inlägg : 15
Registreringsdatum : 24-07-30

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptylör sep 28, 2024 11:41 am

@VittraVittnen å @eternalflame_86
Har inte sett samma ljus nå mer. Så är den arg eller snäll? Vet inte om jag vill ut dit nå mer om den kanske är arg å skogen är dryg

@Ines-i-Ume har inga glasögon
Till överst på sidan Gå ner
Jordad_92




Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 24-09-30

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptymån sep 30, 2024 12:45 pm

HemsöktSince07 skrev:
@VittraVittnen å @eternalflame_86
Har inte sett samma ljus nå mer. Så är den arg eller snäll? Vet inte om jag vill ut dit nå mer om den kanske är arg å skogen är dryg

@Ines-i-Ume har inga glasögon

Jag bor nära en myr och har lite erfarenhet (tror jag) av lyktgubbar. Farfar berättade en del han lärt sig från sin pappa - och så. Jag har inte träffat på nån lyktgubbe eller irrbloss som är arg, men jag har sett dem ibland och har hört att de kan vara... luriga. De KAN liksom locka iväg dig så du går vilse eller går igenom myren. Men farfar sa att de kan också skydda en om man är artig och snäll mot dem.

Jag vet att det låter asflummigt, men liksom... Jag fick lära mig att man ska lämna en liten symbolisk gåva vid kanten av myren innan man går ut på den. Då visar man liksom att man menar väl. Och då brukar de vara snälla och inte störa. En bra gåva är att man lämnar ett mynt. Typ en femma eller tia. Eller typ... ett äpple eller en bit bröd eller liknande (naturligt) ätbart. Inte mer, liksom, utan bara nåt symboliskt. En liten avklippt bit sliverplåt funkar också fint, om man råkar ha tillgång till sånt.

Jag har också fått lära mig att jag ska nicka artigt mot ljusskenet, men utan att liksom fästa blicken vid det. Sen brukar jag säga "Jag menar inte att störa, jag plockar bara hjortron (eller vad jag nu gör). Jag kan gå om du vill." Då brukar ljuset liksom stanna upp och försvinna igen. Jag har tagit det som ett "okej, då kan du stanna".

Jag vet liksom inte om jag tror på det helt, men... Det har aldrig skadat och en femma kan man ju avvara. Det känns iaf bra att göra för säkerhets skull OM de nu inte är inbillning liksom... och har jag gjort det här så brukar jag alltid hitta mycket mer hjortron än morsan (hon lämnar ingen peng för hon tycker sånt är trams) och jag brukar heller aldrig gå igenom, så bara det gör ju att det blir värt det! Hon blir lika frustrerad varje gång vi ses vid bilen igen och jag har tre gånger så mycket hjortron och torra kläder, men hon har stövlarna fulla med myrvatten och är blöt upp till ljumskarna! 😆

Säg gärna till om du provar och hur det går! Det vore intressant att se om det funkar för fler. 😀
Till överst på sidan Gå ner
HemsöktSince07




Antal inlägg : 15
Registreringsdatum : 24-07-30

Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Emptymån sep 30, 2024 1:37 pm

Jordad_92 skrev:
HemsöktSince07 skrev:
@VittraVittnen å @eternalflame_86
Har inte sett samma ljus nå mer. Så är den arg eller snäll? Vet inte om jag vill ut dit nå mer om den kanske är arg å skogen är dryg

@Ines-i-Ume har inga glasögon

Jag bor nära en myr och har lite erfarenhet (tror jag) av lyktgubbar. Farfar berättade en del han lärt sig från sin pappa - och så. Jag har inte träffat på nån lyktgubbe eller irrbloss som är arg, men jag har sett dem ibland och har hört att de kan vara... luriga. De KAN liksom locka iväg dig så du går vilse eller går igenom myren. Men farfar sa att de kan också skydda en om man är artig och snäll mot dem.

Jag vet att det låter asflummigt, men liksom... Jag fick lära mig att man ska lämna en liten symbolisk gåva vid kanten av myren innan man går ut på den. Då visar man liksom att man menar väl. Och då brukar de vara snälla och inte störa. En bra gåva är att man lämnar ett mynt. Typ en femma eller tia. Eller typ... ett äpple eller en bit bröd eller liknande (naturligt) ätbart. Inte mer, liksom, utan bara nåt symboliskt. En liten avklippt bit sliverplåt funkar också fint, om man råkar ha tillgång till sånt.

Jag har också fått lära mig att jag ska nicka artigt mot ljusskenet, men utan att liksom fästa blicken vid det. Sen brukar jag säga "Jag menar inte att störa, jag plockar bara hjortron (eller vad jag nu gör). Jag kan gå om du vill." Då brukar ljuset liksom stanna upp och försvinna igen. Jag har tagit det som ett "okej, då kan du stanna".

Jag vet liksom inte om jag tror på det helt, men... Det har aldrig skadat och en femma kan man ju avvara. Det känns iaf bra att göra för säkerhets skull OM de nu inte är inbillning liksom... och har jag gjort det här så brukar jag alltid hitta mycket mer hjortron än morsan (hon lämnar ingen peng för hon tycker sånt är trams) och jag brukar heller aldrig gå igenom, så bara det gör ju att det blir värt det! Hon blir lika frustrerad varje gång vi ses vid bilen igen och jag har tre gånger så mycket hjortron och torra kläder, men hon har stövlarna fulla med myrvatten och är blöt upp till ljumskarna! 😆

Säg gärna till om du provar och hur det går! Det vore intressant att se om det funkar för fler. 😀
Kan prova de om morsan drar me mig till samma ställe igen nån gång
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Ljus i ögonvrån i skogen Empty
InläggRubrik: Sv: Ljus i ögonvrån i skogen   Ljus i ögonvrån i skogen Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Ljus i ögonvrån i skogen
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Näckens Bäckar Små :: Din första kategori :: Vad var det för nåt?-
Hoppa till: